genom kossorna och genom gården


Vänder mig till kvinnorna och djuren. Jag förstår henne. Britt. Som lever hela sitt liv genom kossorna och genom gården. Jag förstår också hennes syster Inger. Som älskar hennes syster och gårdens fyrbenta vänner lika mycket som hon tycks hata dem.

Bakom filmen står den underbart duktiga filmaren och fotografen Peter Gerdehag som också porträtterade Hästmannen. Hans vemodiga men kärleksfulla ton får filmerna att leva lika mycket som den skär i mig.

En människa som har alla fysiska hinder att inte klara av att ta hand om ett jordbruk har hela sitt liv gjort allt för att kunna göra det. Gör allt för att få nära den största kärleken hon har. Korna. Allt jobbar emot henne och inte många kan förstå hennes strävan, alla försöker få henne att sluta men inget i världen kan tyckas få henne att göra det.

En historia och livsöden som etsar sig fast långt inne i mig. En klump som löses upp, som blir tårar och som knyts igen. Vi lever alla bara en gång och visst skulle man vilja säga som Britt i Kokvinnorna när man passerat sjuttiostrecket "Hade jag levt om mitt liv skulle jag levt det på precis samma sätt".

- SARA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0