slottet på kullen

Vi tog oss, tro det eller ej, upp till slottet efter många pustande steg upp för trappor och backar. Där uppe var fantastiskt vackert, nästan sacre cour-känsla.

På bron över till andra sidan floden finns en gubbe man ska ta på och en hund som man inte ska ta på. Alla tar på  gubben och sen på hunden. Att ta på gubben betyder tur och på hunden otur. Så de flesta får alltså tur i ungefär fem secunder innan neutraliserar sig själv igen genom att röra hunden.

Innan man når slottet går man också förbi en gammal kung som också gillar pub crawl. Eller eventuellt Liseberg.

Väl uppe finns som sagt jättevacker utsikt, höstlöv, guld och annat smått och gott, som leksaksmuseum och dörrar man kan pussa på.

Men i prag finns mycket annat än slott. Som mycket märkliga och motbjudande restaurangmålningar, gubben Svejk och konstgallerier.

...fin dag, fint liv.

öl, bar och träd

Gårdagen var full av öl, pubar, klubbar och trädklättrande.

Idag ska vi kolla in slottet. Som vi fattade det igår är det, det största i centrala Europa. Allt som är störst är roligt att undersöka.

kalla vindar vackra vyer

Prag är en underbart vacker stad. Vi har först vandrat omkring på egen hand och sedan hängt på en av killarna med röda t-shirts, alltså en free tour. Vi har fått höra många intressanta historier om staden, skulle gärna gått runt några timmar till om inte vinden var så kall. Vantar och mössa på blir det i fortsättningen.

Nu ska vi duscha och klä oss för utgång. Ölen ska vara god i detta land också har vi hört.

- SARA & SANNA

vad lärde vi oss i ungern egentligen

Det blev ingen "vad lärde vi oss lista" från Italien men man kan ganska snabbt samanfatta vad vi tog med oss från det landet....

... att om du är tjej, åk inte dit

Här kommer däremot en liten lista över vad vi fick med oss från underbara Ungern, jo...

...att badhus borde finnas fler av i Sverige och man borde gå dit ofta, helst varje söndag
...att Bubbel hostel antagligen är ett av de trevligaste i världen
...att table soccer är väldigt underskattat
...att ungerska språket är mycket intressant
...att cykelpolo existerar
...att mer kläder borde säljas i kilopris
...att de flersta australienare tycks befinna sig någon annan stans än just i australien, tex i ungern

- SARA & SANNA

nu börjar vi närma oss svenska hösten

Här i Prag är inte så varmt idag. Tur vi båda hittade sjukt fina jackor i Budapest som vi kan bära. Bra också att börja vänja sig vid lite kallare klimat, antar att Sverige inte är så varmt när vi kommer hem.

Nu ska vi utforska Prag, kanske gå på en free-tour runt stan och sen leta efter second-hand butiker. Ikväll ska vi hitta Karlovy Lanzy som är en av Europas största klubbar. Äldre hälften av oss har varit där när Tingsholmskören var på resa 2006, fem våningar med olika musik och deffinitivt värt ett nytt besök.

nä men god kväll prag

Vi har nu suttit på tåg i sju timmar och är gladerligen framme i Prag.

Resan var inte alls så dum. Efter Italien tycks de fina människorna från världens alla hörn regna över oss. Två mycket trevliga grabbar hade vi som resesällskap denna trippen och vi har inte i någon stad kännt oss så säkra när vi anlände. Vi fick eskort fram till hosteldörren. Bra där.

Tillbaka till vår fina söndag i Budapest.

Först museumbesök the House of terror som ligger på Andrássy út. Gatan där både nazisterna och kommunisterna hade hemliga center där de höll och torterade fångar under andra världskriget. Ett fantasitkt intressant och obehagligt museum på samma gång.

Efter det vandrade vi upp till ett av Budapests många badhus. Ett mycket vackert sådant. Först åt vi lunch på trappan och väntade på vår nyfunna vän Ben och sen var det bara att hoppa i, ja efter vi hittat ut laburinten med omklädningsrum. Utomhuspoolerna var bäst. Bästa söndagseftermiddagen på länge.

Efter en tripp genom vackra Budapestkvällen ner till hostellet gick vi ut och åt middag med Ben. Vi har inte ätit ute många gånger denna resan och det smakade fantastiskt. Man kan äta och dricka väldigt billigt i den staden. Det gillar vi.

Efter middagen ramlade den äldre halvan av oss in på en pub med två ungerska liveband, fotbollsspel, två amerikaner och en hund. Den yngre halvan gick hem och sov. Därav hennes lite klarare huvud idag.

Sista dagen i Budapest har vi ägnat åt second-hand shopping, här köper man kläder för kilopris. Väldigt bra ide.
Men det gäller att plocka små, lätta plagg.

adjö vackra stad

Väldigt tråkigt att lämna Budapest idag hade gärna stannat några veckor i denna underbara stad. Igår var vi på ett av badhusen, det var underbart. I utomhuspoolen var det ca 30 grader, bästa medecinen mot bakfylla finns nog inte. Vi gick också på första museumet på resan, the house of terror. Väldigt intressant det också.

Å det hände så mycket underbart igår, men vi får skriva om det när vi är framme i Prag för vi har ganska bråttom just nu. Tåget väntar.

vi hjärta budapestnatt

Tur vi bestämde oss för att stanna en natt till i Budapest. Vaknade upp som två vrak klockan ett, efter gårdagens mycket trevliga kväll. Vår kära hostelvärd tog oss med ut på krogrunda.

Första stället blev den superfina baren Kuplong, där drack vi till en början vin, ca 20kr glaset. Sen blev vi sugna på öl, och till vår stora förvåning, 6kr glaset. Helt sjukt farligt, men bra för backpackerplånboken.

Efter det landade vi på en annan väldigt fin pub som hette Fogsor. Full med norrmän dock, alla klädda i randig skjorta. Så nu vet vi vad som gäller bland bratskidsen från Norge.

Efter ett kort stopp på en parkbänk gick vi till sist till klubben Corvin-Tèto. Många trappor upp fann vi en fantastisk ställe med mer billig öl och gratis godis på toan.

Runt fyra ramlade vi hem genom Budapestnatten och kan väl bara säga att det är en underbar stad att gå ut i, dock farligt för dagen-efter-huvudet.

Nu ska vi gå till ett av baden i stan och lägga oss platt.

- SARA & SANNA

snart börjar natten i budapest

Vi hade sagt att vi skulle ut ikväll. Så, på det sättet får det bli nu.
Hej natt i Budapest.

en vacker stad...

...Budapest...

solen lyser över budapest....

...olyckligtvis är det väldigt mörkt inne i mig.

Jag önskar han kunde väntat tills vi kom hem från vår fina resa, men nu gjorde han inte det och allt är tomt, konstigt och förstört.

Vet inte hur jag ska hantera detta i en så främmande miljö, där det finns så mycket vackert att se men inget tycks komma till mig.

Jag är så otroligt tacksam över att jag har Sanna vid min sida här nere allafall. Jag vet att hon aldrig släpper min hand.

- SARA

skrev ett vykort till england

...jag hoppas aldrig någon behöver läsa det. Tur ibland att adresser inte hamnar på rätt ställe, synd att allt är förstört och över.

allt för många timmar sittande på tåg

Nu för en timme sedan ungefär, vi skojjar inte, anlände vi äntligen till Budapest.

Efter att tåget från Siracusa blev försenat (två timmar) missade vi vårt nattåg till Wien. Istället för att vara i Wien imorse fick vi istället ta (den lilla) omvägen via München.

37 timmar efter vi först satte oss i de mycket nersjunkna tågsätena på Sicilien, fyra tågbyten, 23 omgångar yatzy och ett antal obekväma försök-till-sov-ställningar senare är vi allafall äntligen framme på ett fantastiskt hostel i Budapest.

Så skönt på alla sätt att inte vara i Italien längre
(trodde ett tag italienarna inte skulle släppa iväg oss och vi skulle få stanna i det hemska landet för alltid) och underbart att komma till ett så varmt och trevligt ställe som Bubble Hostel i Budapest.

-SARA & SANNA

ett dygn genom italien

Klockat åtta sätter vi oss på tåget, första stopp. Rom. Vi har bara lite mer än en halvtimme där innan vi måste kliva på nattåget mot Wien. Så nu har vi bunkrat upp mat så vi klarar oss kommande dygn på tåg. Mackor, frukt, yougurt, soyamjölk, champinjoner på burk och tomater i stora lass. Nästa gång skriver vi i Österrike eller Ungern. Addio Italia, non ci mancherai!

där turisterna är borta

Siracusa är nog en stad som om sommaren vimlar av turister. Nu är de flesta av dom borta och de få invånare som verkar bo här stannar inomhus. Det var så skönt att äntligen kunna ta en kvällspromenad i lugn och ro, njuta av havets varma, men kraftiga vindar, fönstershoppa och njuta lite av att man är utomlands.

Ganska fin sista kväll i pizzans hemland ändå, vem kunde tro det.

biljetter och hostel bokade

Nu har jag sprungit fram och tillbaka till tågstationen fyra gånger och försökt boka biljetter till Budapest. Det är inte helt lätt när dom inte ens kan engelska (vilket är mycket märkligt). Men nu är biljetterna fixade till Wien allafall men sen är det rätt lätt att ta sig till Budapest skulle jag tro. Hittade även ett bra hostel. Bästa i Ungern enligt Hostelworld 2008 allafall.

Nu ska jag skaka liv i Sanna. Hon ligger i sängen efter ett liten mindre bråk om disken innan. Nu ska vi kramas och vara vänner och sen ska vi ut på stan och se om vi hittar en gamal grekiskt teater som ska finnas i denna bygd.

- SARA

alla ideer är inte lysande ideer

Plan ett: Ta båten till Malta men det regnar på Malta och kostar skjortan att åka över
Plan två: Åka båt till Kroatien men det tar sammanlagt 40 timmar att åka dit vi vill
Plan tre: Åka tåg till Kroatien men det tar sammanlagt 40 timmar att åka dit vi vill
Plan fyra: Åka tillbaka till Frankrike men det är fortfrande lika dyrt att vara där som för någon vecka sen

Efter ett antal koppar te och ett ivrigt yatzyspelande så har vi nu en bra plan allafall. Om allt nu går i lås så kliver vi av tåget i Budapest på fredag morgon. Kan nog bli riktigt bra att resa lite i östra Europa tror systrarna. Billigt om inte annat, och det bästa med allt, vi kan äntligen säga, Addio Italia!

längtan efter svensk film

Sitter kollar lite klipp på youtube för att stilla min hunger...

- SARA

vi klev in på lol hostel och fick modet tillbaka

Framme i Siracusa och bara 50 meter från tågstationen hittade vi vårt hostel. Här är så himla fint. Nytt och fräsht, trevlig personal och det ser ut att vara väldigt fina människor som bor här dessutom, bland annat tjejen från Korea vi träffade i Catania. Det känns riktigt skönt att ha landat på ett sånt härligt ställe nu efter allt.

Vi hade faktiskt tänkt att bara ta en natt här fast vi bokat två, men så fort vi klev innanför dörrarna ångrade vi oss. Här vill vi mer än gärna stanna.

Det enda negativa med det är väl dess namn, vem tusan kommer på att döpa sitt hostel till LOL?! Haha. Men vi sväljer den lilla parantesen och njuter ändå till fullo.

si perderà solo l'oceano

Ja det enda vi kommer sakna i Catania är havet. Det var fint. Annars fanns här inte mycket att se, jobbiga invånare och dessutom ganska skitigt. Hej då Catania säger vi med ett leende på läpparna.

packa väskan

Nu ska vi packa våra väskor igen efter en god frukost, som mestadels består av egna inhandlade varor (vi har tröttnat på vitt bröd och kakor till frukost). Dagen ser ut att bli fin så vi ger oss av en sväng ner till stranden innan tåget går mot Siracusa.

- SARA & SANNA

vin, rom, orange, oliv, lök, nutella

Ett mer varierat intag kan man knappt finna i norra Europa. Här i södra är vi två bland få som äter så här allsidig mat med alla kostcirkelns delar involverade.

ulcera

Tror vi får magsår av det här landet snart. Är sjukt stressande att gå ut på stan. Stranden är som sagt underbar men sen tar det tjugo minuter att ta sig till och från hostellet. Där emellan ber man för sitt liv att man inte ska träffa på en enda gubbjävel men dom bönerna slår aldrig in och istället får man mer än trettio gånger höra äckliga kommentarer. Idag var det t o m en moppekille som tog Sanna på baken när han körde förbi. Vilka tror dom att dom är när dom tar sig friheten att göra så. Kan kanske låta som vi är överkänsliga, men det är hemsk psykiskt påfrestande att alltid behöva känna sig stressad och otrygg när man går ut.

Nu sitter vi allafall i tryggt förvar innanför hostelets fyra väggar. Här är himlen.

Imorgon åker vi till Siracusa. Hoppas på en förbättring men tror faktiskt inte Italien är något för oss. Vi har dock en plan. Kanske avslöjar den imorgon när vi tagit reda på lite mer fakta.

stranden är vår fristad

Eftersom det inte är turistsäsong längre, är stranden här i Catania nästan tom. Det är väldigt skönt att komma dit ner, bort från alla jobbiga italienare på deras mopeder.

Efter en dag på stranden gick vi tillbaka mot hostelet. Köpte lite paprika, lök och rostade kastanjer av en gubbe på gatan. Det blev en fantastiskt god ny Italiens rätt som vi kallar, Cerchiamo di essere soli som betyder "Låt oss vara ifred". Något som speglar våran vistelse i detta landet...

Rätten består allafall av:

* En halv jättestor röd paprika
* Fyra normalstora minitomater
* Fyra jättesmå salladslökar

Dem delar man i lagom små bitar och steker i olivolja. Sen tillsätter man

* En deciliter tyska linser och kanske fem deciliter vatten med ganska mycket fransk grönskaksbuljong

Sen får det koka i kanske tjugo minuter. Sen häller man på

* En deciliter italiensk pasta Integrale

Koka i tio minuter till. Häll upp på tallriken och tillsätt

* Två teskedar pesto uppepå

Till sidorätt kan man avnjuta

*Fem stycken rostade kastanjer

etnas lilla utbrott

Vaknade inatt av att det brakade loss ordentligt. Min första tanke var: snart kommer lavan och vi kommer begravas och dö. Sen kändes ljuset och bullrandet lite mer bekant och efter en liten funderare kom jag fram till att det var vanlig åska, på ganska nära håll dock. Lugnt kunde jag allafall sova vidare.

Efter en stor, härlig frukost ska vi nu gå till den stora maknaden som finns här i Catania (tydligen en av de största i Europa). Efter det går vi nog och tar oss ett dopp i havet igen. För nu är åskan borta och solen skiner igen.

vino da secilia

Vi bor inte så många på detta hostelet vilket är väldigt skönt. Det en kille som pluggar hela tiden, en tjej som sover hela tiden, två gubbar, ett par, en jättesöt tjej från Korea och så vi då.

Vi gick tillsammans med den trevliga tjejen och handlade för en stund sen. Alla vi tre var saliga. Det var så himla billigt. Vi köpte två chokladkakor, två stora påsar med pasta, en påse rostade majskorn, soyamjölk, hårspray, två rom/orange och en flaska vin och allt för €8. Nu sitter vi i vardagsrummet och njuter av vårt närproducerade vin och snacks.

Får se om vi ger oss ner på stan sen. Det verkar inte bara vara "några gratis koncerter" utan stor folkfest. Alla i hela Catania är ute på gatorna. Stojigt men kanske kul. Får se efter vinet.

il grande blu

Efter en jobbig tågresa sittandes i elva timmar genom Italien gick vi halv nio imorse in på Catanias centralstation, lika vilsna som vi kännt oss i alla nya städer vi kommit till. Catania är dock inte så stort så det vara ganska lätt att hitta till vårt fina hostel Ostello del plebisicito. Här verkar också kanonbra. Rummen är jättefina och både frukost och gästkök finns. Dessutom finns något vi är i väldig behov av just nu, tvättmaskin.

Efter att ha dumpat av vår packning tog vi ut riktningen mot havet. Precis över Catania ligger vulkanen Etna. Det ska bara vara 23 km dit så vi är ganska sugna på att gå, allafall en bit.

Så nu har vi äntligen fått bada i medelhavet och suttit på stranden hela förmiddagen. Solen har behagligt kikat fram bakom tunna moln och vinder har blåst helt perfekt. Vi njuter av vädret och det stora blå men besväras tyvärr nästan ännu mer av italienarna. Det hade vart helt underbart om man bara fick vara ifred.

Här på hostelet är det allafall lugnt och nu har vi käkat hur mycket lins/bön/svamp/tomatsoppa som helst, det känns som vi kan stå oss i flera dagar.

Ikväll är det något som kallas "The white night" här i Catania med massa gratis koncerter som vi tänkte kolla in. Innan dess behöver vi nog vila lite och ta några glas vin här på hostelet. € 0.50 för ett glas. Sjukt billigt och bra.

Än så länge gillar vi denna lilla stad vid havet ganska bra allafall. Om nu bara Etna inte får något utbrott och italienarna slutar äckla sig så kommer detta bli kanondagar på Sicilien.

- SARA & SANNA

venderdì a roma

Planen för idag var att ta det lugnt. Vi hittade till parken villa Borghese där vi spenderade några timmar men där var allt för mycket inserkter, för obekväm mark och för många närgående italienare för man skulle vilja stanna där hela dagen.

Istället har vi promenerat runt och gjort mest ingenting mer än drömt oss bort i lite skyltfönster på via Plave, ätit glass på via Ippocrate och shoppat mat för resan i någon billig Lidlaktig affär.

Tyvärr är det på det här sättet med Italien att ju mer tid vi spenderar här desto mer irriterade blir vi på alla slemmiga män. Här går ju inte vistas för en längre tid. Folk visslar och tjuter och nästan krockar med varandra när dom ser oss. Trodde aldrig vi skulle skriva detta, men hoppas på att det är mer turister i Catania. Vi vill inte vara ensamma bleka nordbor längre. Annars blir det peruken på i fortsättningen.

una sera in trastevere

Runt fyra lämnade vi hostelet för att bege oss mot andra sidan staden som vi blivit tipsade om. Vårat val av väg var väl kanske inte det bästa men efter drygt två timmars vandring gick vi över bron in i det mysiga området Trastevere. Där hittade vi först till en restaurang på V.S Francesco som serverade kanongoda pizzor. Under loppet av tre dagar har vi nu ätit avlånga, fyrkantiga och runda pizzor. Pizza är bra mat, särskilt i Italien.

Till efterrätt tog vi var sin glass på en glassbar på samma gata. Dom var sjukt goda, stora och väldigt billiga. Mätta och belåtna satte vi av hemåt. Då gick vi förbi en liten bar på Via S. Cecilia i samma område som vi bara var tvungna att gå in på. Sabir, så himla mysig och personalen var kanontrevlig. Två glas vin senare och ytterligare lite mat i magen tog vi ut en ny riktning hemåt och denna gången gick det lite snabbare.

Nu är det läggdags för fyra små trötta fötter. Imorgon väntar staden på oss igen.

Buona notte

ett varv runt stan

Vi har haft en väldigt tur med vädret och kunnat vandra omkring i solsken hela förmiddagen. Här i Rom blommar det, här finns också massa gamla byggnader och mer än en moped.

Turistområderna runt Colosseum var hemska men nu har vi sett det, ja allafall från utsidan. Smågatorna och gränderna är dock jättemysiga, vi har ätit Pizza i en rondell och crepes med nutella på hostellet. Där vi nu sitter i det mysiga köket och lyssnar på åskan och regnet utanför. Ikväll ska vi ut och äta middag i ett område som en av de trevliga tjejerna på hostellet tipsat om. "Det riktiga Rom" som hon kallade det. Tills dess kommer det sluta regna.

sol su roma

Har precis ätit frukost på hostelet och är mer än nöjda med att vi fick äta så mycket vi ville. Mätta och i väldigt gott mod ger vi oss nu ut i ett (allafall för tillfället) soligt Rom.

cosa buona

Vi har nu hittat till Roma City Hostel och det känns riktgit bra. Personalen verkar jättetrevlig, det är kanonmysigt, det finns gästkök, det finns billig pizza i närheten, imorgon får vi frukost och dessutom är här fritt internet. Kan nog inte bli bättre. Nu ska vi ta en liten kvällspromenad och sen ska vi krypa i säng.

tack tove

Efter en lite mindre förnöjd läsning av den förra boken drog jag nu ett säkert kort ur högen pocketböcker och läste "Det osynliga barnet" av Tove Jansson. Det är en novellsamling där nio av hennes fantastiska historier är samlade. Tove är så underbar och hon skriver på ett sätt som jag bara älskar att läsa. De små sagorna som alla kretsar kring olika karaktärer i Mumindalen är fyllda av värme, humor och en släng vemod, och är dessutom skriva på ett sätt som passar alla, gamla som unga, och särskillt mig. Jag bara älskar den.

Ur Historien om den sista draken i världen

Jag undrar om den kan bränna hål i vaxduk också, sa Mumintrollets mamma.

Utan vidare, förklarade Lilla My.Bara den har vuxit lite bränner den opp hela huset. Ni får se!

Hon grabbade tag i en kakbit och draken flög på henne med detsamma som en gyllene furie och bet henne i tassen.

Din fan! skrek My och daskade till draken med servetten.

Om du säger så där kommer du inte till himlen, började Mymlan ögonblickligen, men Mumintrollet avbröt henne häftigt

Det var inte drakens fel! Han trodde du skulle äta opp flugan som satt på kakan.

Du med din drake! skrek My som hade gjort sig ordentligt illa. Förresten är den inte din, den är Snusmumriken för den gillar bara honom!

Det blev tyst ett slag.

Ur Vårvisan

Snusmumriken stod och lyssnade i den våta mossan. Bäcken ska med i min visa, tänkte han. Som en refräng kanske.

I det samma lossnade en sten i fördämningen och förändrade vattnets melodi med en oktav.

Det där var inte illa, sa Snusmumriken med beundran. Just så där ska det låta

Ur Hemulen som älskade tystnad

Och hur mår du annars? frågade hemulen otålig. Han stod och trampade och längtade in i parken igen.

Illa, svarade homsan uppriktigt. Vi mår alla mycket illa.Vi som är små. Vi har inget nöjesfält längre. Vi bara sörjer.

Å, sa hemulen och stirrade i marken. Han ville inte tvingas tänka på något sorgligt, men han var så van vid att lyssna att han inte kunde gå sin väg.

Du sörjer nog också, sa homsan medlidsamt. Du brukade knipsa biljetterna. Men om man var mycket liten och trasig och lortig så knipsade du i luften! Då lät du oss gå två eller tre gånger på samma biljett!

Det var bara för jag såg lite illa, förklarade hemulen. Ska du inte gå hem nu?

Homsan nickade men stod kvar. Han kom ända fram till grinden och stack nosen i gallret.

Farbror, viskade han. Vi har en hemlighet.

Hemulen gjorde en åtbörd av förskräckelse för han tyckte inte om annat folks hemligheter och förtroenden.

Ur En hemsk historia

Hördu, sa lillebror uppifrån dikeskanten. Jag vill gå hem.

Du kommer nog aldrig hem mer, sa hans bror dystert. Dina ben kommer vitna på prärien och pappa och mamma kommer gråta tills dom drunknar och av alltihop blir det ingenting mer än ingenting alls, och sen tjuter hyenorna över alltsammans.

Lillebror öppnade munnen, tog sats och började skrika.

Homsan hörde att det var ett skrik som skulle räcka länge. Därför lät han sin lillebror vara ifred och kröp vidare i diket.

- SARA

framme i rom och veckan är bokad

Nu är vi på plats i Rom och här är både varmt och ganska klar himmel. Många timmar såg vädret utanför tåget ut så här...

...men efter att vi åkt igenom en tunnel någonstans runt Orvieto sprack det faktiskt upp.

Vi passade på att boka tågbiljtter till fredag när vi ändå vara på stationen. Då tar vi nattåg till Catania som ligger på Sicilien. Där har vi bokat ett mysigt hostel i tre nätter. Men nu är vi i Rom och i två hela dagar ska vi utforska staden, men denna kvällen ska vi bara ägna åt att hitta vårt hostel och för första gången på länge få en lång natts sömn.

previsioni meteo sole

Vi åker om en timme mot Rom. Kollade precis väderprognosen för imorgon och den visar att det kommer bli mer sol än moln och 21-25grader. Vi håller tummarna för det stämmer.

Så en liten rapport från gårdagens lugna hemmakväll. Som inte blev en lugn kväll utan en tripp på stan med Italienaren och hans vän. Planen var att vi skulle gå på klubb och dansa men det blev en mysig fotbollsbar istället med goda drinkar och massa entusiastiska fotbollsfans. Dom fick fixa ett eget bord ute på gatan åt oss, för vi skymde tv när vi stod i baren. Allt för sporten, brukar man väl säga.

Pigga som aldrig förr är vi idag uppe med tuppen och har ätit vår dagliga dos av croissant. Nu ska vi försöka få tag i lite färdkost för en sex timmar lång resa söder ut.

- SARA & SANNA

det börjar ordna upp sig

Den hårige Italienaren måste sett att vi höll på att dö av hunger när han kom för att plocka upp oss för han frågade genast om vi ätit frukost, han körde oss sedan i sin lyxiga Jeep och köpte tre croissanter och te till oss. Modet gick upp. Sen förklarade han hela Milano för oss och helt plötsligt tyckte vi om honom.

Efter en promenad in till centrum av Milano kom vi på varför folk drar sig till denna staden. Här finns mängder av butiker och milanoborna vet hur dom ska klä sig. För två fattiga backpackers finns dock inte så mycket att köpa men fönstershoppa kan man alltid och i en designergalleria på 10 våningar kan man länge gå och drömma.

Sanna hittade dock ett par underbara höstskor till ett mycket bra pris. Shoppinglusten är nu mättad. Dock var inte våra magar det och vi tänkte att vi måste värma upp Italien med varsin pizza. Nu är vi vid mycket gott mod igen. Milano är okej men imorgon drar vi till Rom. Vi behöver sol.

ciao città poppa

Vi är inte särskillt glada på den här staden just nu. Det "lyxiga" hotellet visade sig vara snåljåparnas och de otrevliga italienarnas resistens. Det är dåligt väder och vi fick ingen frukost, på det andra hostelet skulle det ingå morgonmål men här blev vi bortfösta från frukostbuffén. När italienaren med det håriga bröstet kommer för att plocka upp oss och sjutsa oss till nästa hostel, så ska han få veta att ha laver. Pezzo di merda.

vad larde vi oss i frankrike egentligen

Ja nu var det dags att sammanfatta vad vi larde oss i baguetternas förtrollande land....

...att nästan alla fransmän går runt med en baguett under armen
...att paris tunnelbanenät är skitenkel att hitta i
...att Boulevard de Clichy inte är särskillt lämplig att spatsera på nattetid
...att det är bra att komma överviktig till denna dyra stad
...att Paris antagligen är en av de vackraste städerna i världen

addio francia

För nu har vi lämnat vackra Frankrike och åkt in i ett regnigt Italien. Resan gick fint tills vi kom till hostelet vi bokat. Där finns självklart inget rum for oss. Efter en halvtimme någonting kom chefen till hostelet (en man med mycket låg urringning och mycket hårigt bröst, som besanade varje fördom vi har om italienare) och ordnade upp saker och ting. På ett sätt till det bättre: vi får bo på ett mycket lyxigare hotell inatt och till en sak till det sämre: vi har ingen aning om var vi nu befinner oss. Milano är nog ganska stort.

....ora dormiamo...buona notte....

paris la nuit

Vi firade sista natten i Paris med Ben & Jerry's och Sannas favoritkex "Price" pa hostelet. Sen gav vi oss ut pa en nattvandring i den vackra staden. Montmatre bjuder på både det ena och det andra.

sur métro

På jakt efter tågbiljetter till nästa resmål fick vi tillbringa många timmar med att åka fram och tillbaka på tunnebanan igår. Där nere är varmt men fint.

marche au puce

Idag har vi besökt den stora markanden vid Porte de Clingiancourt. Här finns nog allt mellan himmel och jord. Du kan hitta allt från converseskor och adidaströjor till second hand mc-skinnjackor, vintage Hermèsväskor, älgar i jutjärn, frukt och grönt. Vore dock bra att kunna pruta på franska, för det var här som på alla andra ställen i Paris på tok för dyrt...

...så det enda som inhandlades var en liten påse brända mandlar för 2 euro.

en platt sanning

Jag hade helst haft med mig hela högen Harry Potter-böcker att läsa på resan, men med tanke på dess vikt valde jag att lämna dom hemma och införskaffade mig istället ett gäng pocketböcker på loppis. 5 för 20kronor. Först ut på färden har jag nu läst Linda Rosings självbiografi "Den nakna sanningen"

Jag vet inte vad jag hoppats på egentligen, men tänkte kanske att det kunde vara trevligt att läsa lite om denna omskrivna glamourmodell och BigBrother-deltagare, se vem hon "egentligen" är. Tyvärr lyckas inte Rosing det minsta med att ge mig en intressant vinkel ur hennes liv.

Hon skriver för det första som en högstadieelev. Hennes ordval och meningsbyggnader skulle få lärarna att börja gråta, minst sagt. Sen skriver hon dessutom helt osamanhängande. Hon börjar med att berätta om sin barndom, sina ungdomsår men sen börjar det hoppa. Från kapitel till kapitel flackar det mellan år och händelser utan att ta hänsyn till att läsarna faktiskt inte levt hennes liv och vet exakt vad som kommer hända.

Det hade faktiskt kunnat bli en intressant bok för man märker ju att denna tjej varit med om mycket. Tyvärr sätter hon sig hela tiden i försvarsposition. Ingenting som hänt henne tycks egentligen ha med hennes handlingar att göra utan hänger alltid på vad någon annan utsatt henne för. Hon tar därmed inte ansvar för något som prägla henne utan ägnar hela boken till att försöka förklara varför allt blivit som det blivit genom att skylla ifrån sig och genom det tro att hon kan rentvå sig själv.

Denna boken hade blivit så mycket mer intressant om hon bara kunde se saker ur olika perspektiv och förklarat rent uppochner om hur hennes liv utspelat sig och sedan skulle man få bilda sig sin egen uppfattning om hur det ena ledde till det andra. För när en självbiografi berättas från denna "offervinkel" undrar man bara vart hunden ligger begraven.

vi hjärta paris

Paris är så otroligt vackert. Har hela dagen vandrat runt och bara njutit av staden, suttit och ritat och läst. Ikväll blir det vin och kanske en rolig klubb om vi hittar någon.

nudlar & croissants

Det blev en riktigt fin middag igår. Nudlar och grönsaker. Snabbt, billigt och gott. Vi hade hoppats på croissanter till frukost men till vår stora besvikelse fanns där bara baguetter, dessutom fick man max ta en mini-baguette per person. Här betalar man dyrt för att få gratis frukost så får man inte äta så mycket man vill. Snålt där Monclair.

Vi gick till vår nya favoritaffär Leader Price, där det faktsikt går att köpa mat till ett humant pris. Däremot var vår fina ide med att köpa 15 croissanter för 1,4 euro inte den bästa kanske. Smakar det så kostar det. Kostar det inte så smakar det inget.

cimetrère montmartre

Vi hittade ieftermiddag till den fantastiska kyrkogården Cimetière Montmartre, där skulle man kunna ströva i timmar. Det är sjukt fascinerande med gamla gravar.

Nu går snart solen ner över Paris och vi ska gå och inhandla en flaska vin och laga mat på hostelet. Här i Frankrikes huvudstad går det nämligen inte äta ute. Då får vi omedelbums packa ryggsäcken och åka hem med tomma fickor.

bonjour paris

Sitter på McDonalds på Place Pigalle under Sacré Coeur  i Paris och utnyttjar deras gratis internet och deras två hål i väggen. Har ätit lunch på trappan under den vita kyrkan med hela staden under oss. Det var så vackert så vi fick tårar i ögonen. Livet kändes i det ögonblicket så otroligt vackert.

När vi däremot steg av tåget från Berlin imorse kände vi oss minns sagt som två frågetecken. Hade ingen aning om vart vi var och hittade ingen vi kunde fråga. Men efter att ha andats ut en stund och slått våra kloka hjärnor ihop med en kille på stationen ordnade det som tur var ganska snart upp sig och vi kunde lugnt ta metron till Château Rouge och därifrån var det inte långt till vårt fina lilla hostel La Montclaire Montmartre på Rue Ramey.

Nu känns (nästan) som vi bott här i hela våra liv och är redo för att ströva omkring i denna underbara stad hela eftermiddagen. Sol är det också och säkert 25 grader.

- SARA & SANNA

vad lärde vi oss i tyskland egentligen

En hel natt skumpandes på ett tåg genom Tyskland och in i Frankrike var inte den bästa förutsättningen för en god natts sömn men väl för 14 timmars eftertanke. Funderade på vad vi tagit med oss från landet vi lämnade i öst.

Ja vad lärde vi oss egentligen av vistelsen i Berlin, jo...

...att tyskarna har glömt uppfinna viktiga saker som cykelkedjeskydd och blandare till handfaten och duscharna

...att hundar skulle vara mångt mycket lydiga och väluppfostrade om man bara vågar släppa dom lösa

...att tyska kungar på 1700-talet tog i så dom nästan sprack

...att graffiti och klotter är två väldigt skilda saker

...att berlin inte känns inte så stort som man skulle kunna tro

...att tyska toalettvakter inte är dom muntraste på jorden

...att ekologiska supermarket funkar
...att vi redan ser ganska exotiska ut

- SARA & SANNA

det blir aldrig som man tänkt sig

Vi hade tänkt att ha en lugn dag i en park, liggandes alldeles platt hela dagen. När solen vägrade komma fram tog vi istället en tur till Treptower Park och matade alla fåglar på hela sjön med bröd som vi råkat få med oss från hostelet.

En svan höll där föreläsning om hur matfördelningen skulle gå till, men de små vithuvade fattade inte vad han pratade om....

men alla blev ganska mätta och belåtna till slut

Sen spenderade vi några timmar med att försöka vandra vilse. Det går inte att komma bort i Berlin. Så fort man börjar känna sig lite bortkommen så kommer en trevlig tysk och hjälper en till rätta.

Ben & Jerry´s glasscafé åt vi både lunch och efterätt

Till vår stora glädje kom vi på en man med byxorna nere...

...och hittade gungor att gunga på framför Fredrich-Ludwig-Jahn Sportspark

Så har vi gått runt på massa fina platser...

och druckit varmt och läst böcker på fina caféet morgen rot

Till slut hittade vi också det vi letat efter alla dagar här i Tyskland. Muren alla snackar om är ju riven, inte konstigt den var svår att hitta. Nu kan vi pusta ut och åka från Berlin med ett leende på läpparna.

Paris here we come....

- SARA & SANNA

sista dagen på tysk mark

Ikväll åker vi vidare mot Paris. Så nu får solen se till att komma fram så vi kan minnas Berlin som en vacker plats på jorden.

herr turist

Idag har vi turistat i Potsdam. I Potsdam finns allt Herr turist kan önska sig...

...monsterstora kex

yougurt, bär och stor kyrka

tv-apparater på gatan

änglar och nakna kvinnor på lyktstolpar

långa trappor att gå i...

...och stora parker att skutta i

goda picknickmöjligheter under falska ruiner

stora gungor där man lätt får upp hög fart

dessutom fin utsikt och parkbänkar med fina tyskar på

Herr Turist skulle varit mycket nöjd med dagens resmål. Det är vi också.

vatten och bröd

Igår kväll gick vi till underbara Kastanienallee och sedan till Shönhauser Allee där vi hittade en mysig liten restaurang med otroligt god soppa. Till det drack vi vatten. Nu blir du väl stolt mamma.

Idag ska vi ut och åka tåg i Tyskland. Vi har fått nog av Berlin och vill se vad Tyskland mer har att erbjuda. Så vi säger schuss Berlin halo countryside.

- SARA & SANNA

nu börjar det likna något

Vi har idag vandrat runt i Prenzlauer Berg i ett försök att hitta en liten trevligare del av Belin. Det har vi också gjort. I fem timmar har vi gått omkring, hängt i parker och läst, ätit lunch på stentrappa och börjar förstå varför folk tycker om den här staden, något vi inte alls fattade igår.

Vi börjar t.o.m gilla tv-tornet, allafall om det står en kyrka framför.

- SARA & SANNA

en fin kväll och en mindre nyttig frukost

Vi hade ju köpt en gurka, tomater och champinjoner på burk. Vilken middag det skulle bli. Begäret tog snabbt över och vi letade upp en thairestaurang där vi proppade i oss kanongod jättebillig mat och drack drinkar till ett mycket bra pris. Det var det bästa beslutet vi tog igår.

Vi tog oss sedan en kvällspromenad utmed Prenzlauer Allee ner till Alexanderplatz där vi åt glass i stora lass tills vi nästan somnade. Som tur var lyckades vi hålla oss vakna tills vi nådde vår rangliga vångingsäng på hostelet. Där har vi sovit som två små katter hela natten lång och är nu redo för en ny dag i Tysklands huvudstad, och efter brakfrukost bestående av ljus fralla, nutella och blåbärsmarmelad kan det väl inte bli annat än sjukt söt dag.

frukost på tyska

- SARA & SANNA

stort och slätstruket men bra att cykla i

Ankom en halvtimme för tidigt till Berlin imorse vilket gjorde att vi fick dubbelpanik eftersom vi bara vara halvt klara när tågkonduktören ropade ut (på tyska) att vi var framme om några minuter. Snurriga och sömndruckna hittade vi en toalett och kunde fixa iordning oss lite innan vi gav oss ut i Berlinmorgonen på jakt efter frukost.

Efter en kort vandring men med mycket värk i axlarna hittade vi ett litet café med goda men dyra mackor och lite annat smått och gott. Helt okej start på första dagen i Europa.

Vi begav oss sedan öster ut och det var inga problem att hitta till Generator Hostel, gick som på räls skulle man kunna säga.

Vi har sedan under denna långa dag utforskat västra Berlin med hjälp av två underbara cyklar. Tyvärr är det vi sett av denna stora stad ganska tråkigt. Höga gråa bostadshus, höga överdådiga arkitekthus, höga torn, allt är ganska fult och fel. Det som är bra med staden är att den är platt. Cyklarna går i minst 75km i timmen, i genomsnitt.

Vi blev liksom lite trötta efter allt stort men då hittade vi en fin (ganska liten) gubbe. Han gjorde våran dag. Vet däremot inte om vi gjorde hans, han hade svårt med engelskan, men vi antar det.

hej malmö hejdå malmö

Snabbvisit i malmö. En liten vandring till Max på Gustav Adolfs torg. Vi lämnade fallafelns huvudstad och nu har tåget rullat på båten mot Tyskland. Våran vagn och sexbäddshytt fanns inte så vi fick egen hytt i första klass istället. Det tackar och bugare vi för eller "danke ont bugen djupen" som vi blivande tyskar säger. Nu ska vi ta oss en titt upp på däck och sedan lägga oss till rätta i våra supersköna sängar för att vakna upp i Berlin vid sex imorgon bitti.

chanel och kvällssol

Kollar andra avsnittet av Modehuset Chanel på svt play med kvällssolen över hallandskusten utanför.

medan Sanna tar en välbehövlig skönhetstupplur...

hej då göteborg

Nu har vi lämnat Björcksgatan och Göteborg bakom oss. Ätit lite på stationen och om några timmar säger vi hej till Malmö. Packningen blev aningen tyngre än vi tänkt oss, men får väl kasta lite över bord mellan Trelleborg och Sassnitz.

- SARA & SANNA

harry, frukost och en hög packning

Somnade som vanligt till filmen igår, så med scones och grötfrukost kollade vi klart på Fången från Azkaban nu precis. Snart klar med packningen med, betyder att allt jag ska ha med mig ligger i en hög på golvet.

Om 5½ timme börjar äventyret. Det enda som känns lite oroväckande är min hals som påminner om hur det känns när man svalt ett sandpapper.

- SARA

sista kvällen i sverige på ett tag

En myssverigekväll med pannkakor, jordgubbar och glass plus en stor skål med godis och Harry Potter. Kan väl knappast bli bättre.

...och packningen går ovanligt bra.

- SARA

nu lämnar vi skogen bakom oss med allt för mycket packing

Sitter på tåget mot Göteborg. Lämnar skogen och jobbet bakom oss. Ska packa om ikväll för så som det ser nu är helt ohållbart. Sanna har både en 50l ryggsäck och en stor resväska på hjul plus handväska. Jag har två väskor, tre kassar och handväska. Detta kommer bli min livs utmaning, att packa lite har alltid varit min sämsta sida.

sommarens sista dans

Ikväll har jag och Sanna haft en liten avskedsfest. Sommarens sista dans blev en riktigt fin dans. Med grillat, cheescake, vin och ölspel. Precis som det ska vara här ute i skogen när man har husfest.

Kan väl också nämna att skivspelaren gått varm (och gör nog det fortfarande nere i köket) med kvalitémusik som Kenneth and the Knutters, Aqua, Smurfhits och Drängarna....

- SARA

för att få in lite extra pengar

...ska vi försöka oss på en liten gatumusikerkarriär i Europa. Med våra vackraste instrumet ska vi sjunga lite på Berlins och Paris gator och säkert i fler städer om det går bra. Kan kanske få ihop till någon av dagens måltider om vi ser riktigt söta och desperata ut.

vaccinationsspruta nummer två

Nu ska vi iväg till Tranemo och få twinrix nr 2. Den är inte riktigt lika dyr som den första som sagt men min lön från Royal är snart slut.

Fortsätt jobb under dagen.

Fest ikväll. Tyvärr kommer väl inte så många av våra inbjudna men vi kommer bli en liten trevlig skara på kanske sju, åtta personer.

svenssonmys på gång

Sitter och väntar på att mamma och Olle ska komma. Ikväll ska vi ha lite familjemys med tacos och säkert någon trevlig film, Änglagård som exempel. Imorgon åker mamma och pappa till Riga och vi hinner inte ses mer innan vi åker på söndag. Så Svenssonmyset är accepterat.

Ska kolla lite SATC medan jag väntar...

...snart är det vi som är i Paris

sista dagarna

Vart ute och joggat och fick för mig att jag skulle möta något stort och farligt som en björn eller ett lejon som rymt från en djurpark. Så jag sprang ganska fort.

Hela dagen ska vi jobba, precis som vanligt, men ikväll kommer älsklingen min. Sista dagarna innan vi flyger åt olika håll. Det blir lite jobbigt men flyttfåglar som kommer lite på villovägar brukar hitta tillbaka till varandra.

- SARA

fullmåne, katter, hundar och kalla nätter

En så vacker kväll i fullmånens sken, men en kall natt väntar så vi går in och myser framför teven med Morden i Midsomer i dvd-spelaren

hostel bokade

Nu har vi äntligen bokat hostels för den första veckan

I Berlin ska vi bo på det neonupplysta Generator Hostel som ligger i östra centrum av Berlin på Prenzlauer Berg

och i Paris på Le Montclair Montmartre som ligger i hjärtat av Montmartre.

Där kommer vi bo i eget dubbelrum och eventuellt har vi utsikt över Sacre Coeur

...fyra dagar kvar....

- SARA & SANNA

blogg.se har änligen hämtat upp sig igen

Jag har i stort sett varit irriterad på blogg.se varje gång jag gått in på den, sen den gjordes om för några månader sen. Allt från inläggen på förstasidan till veckans bloggar har varit skitrissta, och i hög slänga i papperskorgkvalité. Men nu verkar det som det äntligen börjar ordna upp sig, intressanta bloggtips och en kanon fin veckans blogg. Vore skönt om topplistan kunde ändras lite också. Jag är så sjukt trött på alla "bloggdrottningar" som alla skriver om samma saker och lägger upp exakt samma "dagens outfit", ja när det inte är upptagna med att klaga på varandra då.

Nu hoppas vi detta håller i sig...

bild från veckans blogg http://julia.blogg.se

nytt bullbak och träning

I köket lagar jag bullar och kakor för fullt men tänkte ta mig ett litet träningspass på mammas Orbitrac medan bullarna jäser. En fantastisk bra maskin det där och vilen muskelknutte man bli sen. Ni ser ju bara.

Sen att man kan kolla på Sex and the City samtidigt skadar ju ingen. Särskillt inte mig.

- SARA

tillbaka till det gråa, till det regniga

Det var som vi trodde, att gårdagens kanonväder var en engångsföretelse från gud. Man får väl tacka och buga för den dagen men lite schysstare kunde han väl vara efter denna regniga sommaren.

Idag ska vi fortsätta städa garderob....det tar några timmar till skulle jag tro.

- SARA

i garderoben gömmer sig mer än dammråttor

Jag och Sanna gör storinsattser och städar ur två garderober hemma hos mor och far. Bland mängder av diabilder, tavlor och resväskor har vi också hittat en del märkliga saker

som dessa sjukt omaka träskor

sanna - "det skulle nog bli en orm"

ibland är vi alla desperata efter pengar

ja barbiedockor har ju inte alltid haft långt spikrakt hår

-SARA

första semptember och sommarvärme

Idag har det varit en sån där fantastisk dag jag längtat efter hela sommaren. Det var mulet och grått imorse och pappas predikan om att det skulle bli 25 grader varmt verkade väldigt långt borta. Men vid nio sprack det upp och sen har det varit klarblå himmel hela dagen. Nu är det 24,2 grader varmt. September kunde väl inte börja bättre. Det här kan hålla i sig tills vi åker utomlands, måste öva upp min värmekänslighet...

Nu ska vi jobba vidare, pengar måste in och därför blir det ingen speedway ikväll tyvärr. Mycket tyvärr.