en annorlunda midsommar


Fick en fantastiskt fin idé när jag satt och var lite bitter över att jag jobbar hela midsommarhelgen. Tidigare år har jag druckit mer alkohol än någon annan gång på året och efter alla konstens regler levt så ohälsosamt som går men i år ska jag "detoxa mig". Alla vet väl redan vad detox är men syftet är allafall att rensa kroppen från gifter och ge den en liten "nystart". Jag kommer ha otroligt roligt där jag sitter med mina gröna hälsodrinkar och örtteer på midsommarafton. Bara så ni vet.

Detoxmaten:

Expempel på mat med hög näringstäthet vilket betyder att råvarorna har ett högt innehåll av vitaminer, mineraler, antioxidanter. Fettet är av det nyttiga slaget, proteinkällorna innehåller nästan inget mättat fett och kolhydraterna har lågt GI. Inga tomma kalorier med andra ord. Välj gärna ekologiska råvaror.


Grönsaker och rotfrukter

med extra mycket antioxidanter och fibrer:
Broccoli
Paprika
Palsternacka
Morötter
Spenat
Aubergine
Blomkål
Vitkål
Lök

Supernyttiga frukter och bär:
Blåbär, hallon, körsbär, havtorn, svarta vinbär
Äpplen
Päron
Apelsin
Katrinplommon
Plommon

Nyttiga fettkällor:
Avokado
Oliver
Nötter, mandel och frön
Oliv och rapsolja
Linfröolja
Nötoljor

Bra proteinkällor:
Bönor, linser och ärter
Tofu

Kolhydrater med lågt GI:
Quionoa
Pasta gjord på quionoa
Dinkel
Bulgur
Råris
Fullkornspasta


Kommentarer
Postat av: Lena

det är ju ändå rätt mycket man kan äta.. :)



och vad fräscht och gott det såg ut på bilden! ;)

2009-06-17 @ 22:20:54
URL: http://moeller.blogg.se/
Postat av: Alexandramarias

Nu har DU chansen att bli veckans blogg genom att börja nominera! De fem som väljs ut av mig som har chansen att bli veckans blogg får en header, gratis!Så missa inte chansen! Klicka här:

http://alexandramarias.blogg.se/2009/june/dags-att-nominera-till.html



2009-06-17 @ 22:27:23
URL: http://alexandramarias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0