en fet tisdag




Imorgon är det festisdagen. Jo man skulle kunna tro att det varit det sen januari, med tankte på all semleöverdos man fått överallt. Jag har allafall inte ätit så många så jag inte får ta en imorgon. Tur för mig.

Jag har ett supergott och enkelt recept
Bullarna
*150g smör
*5dl mjölk
*50g jäst
*½tsk salt
*1dl socker
*15dl mjöl

Smält smör och blanda i mjölken så det blir fingervarmt. I med jäst och sen i med resten. Men ta inte allt mjöl. Sen ska det jäsa i 30min och sen kan man göra fina bullar av degen och låta det jäsa en halvtimma till. Pensla med ägg och sen ska bullarna in i ungnen. 200 grader i 10-20 minuter beroende på hur stora bullar du gjort. När dom är lite fint bruna kan du ta ut dom.

Medan bullarna svalnar kan man fixa det
Mumsiga innehållet
*utgröpt bullbröd
*mandelmassa
*lite grädde

Resten av grädden vispas och så häller man i så mycket av mandelmasseröran man vill ha i den urgröpta bullen och sen grädde och sen lock och sen florsocker om man vill. Själv gillar jag mycket mandelmassa och halvmycket grädde. Men är det fettisdag kan man lika väl hälla på ordentligt med de båda. Det gäller att unna sig när det står fet dag i almanackan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0