glädje i shakespeare. de ni.

Den där Shakespeare är väl inte en gubbe i mitt tycke. Hans pjäser är faktiskt ganska uttjatade och ointressanta.

Däremot gillar jag att gå och se Shakespearematerial när det spelas på ett sånt underbart sätt som i Stadsteaterns nu pågående föreställning om Hamlet.



Mina tristessvarningssignaler över ytterligare en i raden mansdominerade pjäser med ett språk som kan få vem som helst att somna, var som bortblåsta redan efter första akten. Gustav gör för det första ett fantastiskt jobb. Det är ofta man glömmer av att han inte bara är född Skarsgård utan också kan spela teater. Han rolltolkning får mig upprymd genom hela föreställgningen. Varierat, orginellt och med en otrolig närvaro. 

Jag möts dessutom av en scenografi helt i mitt tycke och en genomtänkta och enkla scenlösningar. Tomma golv och skådespelarnas jobb som utgångspunkt.

Vad vissa skådespelare däremot gör på stadsteatrar runt om i landet undrar jag ofta. Det finns tyvärr några svaga insattser även i denna uppsättning och dessutom några lite väl "genomtänka" regidelar, men det sköljs faktiskt lätt över med helheten.

Glädje. Glädje i Shakespeare. De ni. Se den.

- SARA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0