en splittrad harper

Har sett pjäsen Harper när Göteborgs stadsteater satte upp den för något år sen. Alltid kul att se pjäser i nya tappningar på nytt sätt. Stadsteatern här i Stockholm hade dock gjort en mycket liknande version av uppsättningen så gick ifrån den med ganska liknande tycke som förra gången. Ett ganska splittat tycket om denna Harperkaraktär.

Harper Regan är en medelålders kvinna vars pappa ligger döende och får genom detta en chans att tänka över sin egna livssituation. Under ett fåtal dygn händer mer saker i Harpers liv än vad det verkar gjort på åratal. Historian får mig att tänka efter men sätter kanske inga djupa spår. Karaktären gör mig mer och mer förvirrad för var minut av föreställningen. Ändå tycker jag Ingela Olsson gör ett intressant jobb. Det är just denna förvirring, växlande mellan olika personligheter och tankspriddhet som måste vara så sjukt svårt att sätta fingret på och gestalta och som skådespelare. Övriga ensemble gör ett bra jobb. Tydliga och smarta scenlösningar kantas med närvaro och spelglädje. Värd att se.



Idag blir det mer teater. Klocka fyra ska vi gå och se Bekännelser av Jakans dramatiska teater med min älskade Mayra i en av rollerna. Ska bli otroligt intressant med tanke på att jag själv ska vara med i deras teatergrupp under nästa projekt.

Teatern, det är väldigt fint att du är tillbaka i mitt liv.

- SARA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0