lekens förtrollade värld


Sara-Louise och Sanna började dagen med frukost på café. Jo, nu lyxar vi väl kanske till det lite för mycket. Men efter att ha hittat ett tio-kronor-semlan-semelhak inför lördagens gräddfyllda nöje tyckte vi att vi också kunde få unna oss en frukost belägen långt från den dagliga brända gröten denna veckan. Gott var det. In i själen.

Sitter nu sen många timmar på Stadsbibliotekets tidningsavdelning och pluggar hjärnan ur mig själv.

Intressant är det, mer än något, men att sitta så här en hel dag får mig att få en miljon myror i benen, en tvångsmässig rörelse som ideligen klickar in mig på facebook, ett liter-efter-liter-vattendrickande som självklart leder till fylld blåsa som måste tömmas stup i kvarten och min rastlöshet får dessutom mig att stundtals (långa stunder) bara tänka på vad för kaka jag ska välja till nästa kaffekopp från biblioteketes café istället för att läsa, skriva och reflektera.

Men så sitter man ju här och läser om lekens förtrollande värld. Boken inleds med två damer som brukar sitta på kulturhusets takterass och låtsas att de befinner sig i Paris. Deras kaffet doftar plötsligt mycket godare, kakan smakar franskt in i mjölatomerna och trafiken känns till och med mycket mer intressant med Frankrikes huvudstad i åtanke.

Nu ska jag bepröva denna metod och kliva in i den livsnödvändiga leken värld för en stund för att göra mina två sista timmar så effektiva som möjligt. Människorna här inne i salen sitter nämligen inte här för att läsa någon dagstidning eller magasin som det kanske ser ut. För att vi överhuvudtaget ska få lämna byggnaden och innan dagen kan bli till kväll måste var och en av oss slutföra ett mycket viktigt uppdrag....

...det är inte Sverige och 2000-tal utan Berlin 1942.

- SARA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0