en platt sanning



Jag hade helst haft med mig hela högen Harry Potter-böcker att läsa på resan, men med tanke på dess vikt valde jag att lämna dom hemma och införskaffade mig istället ett gäng pocketböcker på loppis. 5 för 20kronor. Först ut på färden har jag nu läst Linda Rosings självbiografi "Den nakna sanningen"

Jag vet inte vad jag hoppats på egentligen, men tänkte kanske att det kunde vara trevligt att läsa lite om denna omskrivna glamourmodell och BigBrother-deltagare, se vem hon "egentligen" är. Tyvärr lyckas inte Rosing det minsta med att ge mig en intressant vinkel ur hennes liv.

Hon skriver för det första som en högstadieelev. Hennes ordval och meningsbyggnader skulle få lärarna att börja gråta, minst sagt. Sen skriver hon dessutom helt osamanhängande. Hon börjar med att berätta om sin barndom, sina ungdomsår men sen börjar det hoppa. Från kapitel till kapitel flackar det mellan år och händelser utan att ta hänsyn till att läsarna faktiskt inte levt hennes liv och vet exakt vad som kommer hända.

Det hade faktiskt kunnat bli en intressant bok för man märker ju att denna tjej varit med om mycket. Tyvärr sätter hon sig hela tiden i försvarsposition. Ingenting som hänt henne tycks egentligen ha med hennes handlingar att göra utan hänger alltid på vad någon annan utsatt henne för. Hon tar därmed inte ansvar för något som prägla henne utan ägnar hela boken till att försöka förklara varför allt blivit som det blivit genom att skylla ifrån sig och genom det tro att hon kan rentvå sig själv.

Denna boken hade blivit så mycket mer intressant om hon bara kunde se saker ur olika perspektiv och förklarat rent uppochner om hur hennes liv utspelat sig och sedan skulle man få bilda sig sin egen uppfattning om hur det ena ledde till det andra. För när en självbiografi berättas från denna "offervinkel" undrar man bara vart hunden ligger begraven.


- SARA

 

 


Kommentarer
Postat av: Mayra

Väl talat!

2009-09-13 @ 20:45:27
URL: http://maayra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0