nä. jag vägrar låta vintern ta mig

Man kommer alltid till en punkt där man har ett val att vända. Där man fortfarande kan vända.

Nu tänker jag göra det innan min hjärna går ner i nått grått avgrundsdjup som under alla andra vintrar.

Nu tänker jag också ge er mer eller mindre användbara tips om vad man kan göra om man vill ta sig längre från den förfrysande vinterdepressionen och behålla sommarens glädjerus.

Jo man kan då till exempel....

...äta mat. Äta bra mat. Inte tröstäta bara för det känns tungt utan ge kroppen vad den behöver. Varken mer eller mindre.

...dansa mycket. I alla situationer där det bjuds upp tills dans. Skaka röven av dig. Eller va fan, bjud också upp dig själv när som, var som.

...lyssna på peppmusik. Depp i öronen, depp i hjärnan. Variera dina omgångar med kärlekskrankande vinterballader med de låtar du inte kan sluta skratta till.

...titta. Se, öppna ögonen och njut av allt det vackra där ute. Himmel. Hav. Gråsparv. Snöflinga. Trafikkaos.

...umgås. Ju mer du stänger in dig dessto värre blir det. Umgås så mycket du kan med alla som du vill umgås med. Framför allt, sitt inte hemma och tyck synd om dig själv. Ingen att umgås med. Umgås med någon eller något annat. En hund. En skog. En stad.

...inte umgås med dom som suger musten ur dig. Som tar mer än vad dom ger. Man får faktiskt lov att göra slut med kassa vänner.

...rita, måla, skriv. Använd dina kreativa lustar för att få ur dig alla kall skit.

...sov lagom. Vila ut med sov inte för länge. Liggsåren och hjärnans demoner föds gärna i sängen.

...skratta. Går det inte få fram ett ynka litet skratt så le. Le falskt tills hjärnan ställt om dig och det blivit ett äkta bländande leende på dina läppar.

...ligga. Har du ingen att ligga med kan du alltid ligga med dig själv. Lusten flyger oss till högre höjder.



I år tänker jag inte låta vintern ta mig.

Vad gör ni för att döda mörkret under vintermånaderna? Delge gärna.


- SARA

Kommentarer
Postat av: FATMA | sångerska

Svar: Haha, precis ;)

2009-11-05 @ 16:51:13
URL: http://fatmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0